Podczas paryskiego salonu Mondial de l'Automobile 2004 został przedstawiony Ford Focus MKII. Cechuje go jeszcze lepsze prowadzenie, lepsze silniki, bardzo dobra jakość tworzyw we wnętrzu oraz duży bagażnik (w wersji hatchback jeden z największych w klasie).
W grudniu 2007 roku rozpoczęto produkcję nowej wersji Focusa drugiej generacji. Jego premiera odbyła się na październikowym salonie samochodowym we Frankfurcie Zmianom uległ głównie przód nadwozia, dzięki czemu nowy Focus jest teraz bardziej podobny do nowego Forda Mondeo. Z tyłu zmieniono bardzo mało. Głównie kształt tylnych świateł i spoilera.
Silniki Benzynowe 1,4l, 80 KM, 115 Nm przy 3500 obr./min 1,6l, 100 KM, 150 Nm przy 4000 obr./min 1,6l Ti-VCT, 115 KM, 155 Nm przy 4150 obr./min 2,0l, 145 KM, 185 Nm przy 4500 obr./min 2,5l, 225 KM (ST) Silnik 2,5l został zbudowany na bazie 5-cylindrowego silnika VOLVO (którego Ford jest udziałowcem). Silnik posiada Turbosprężarkę, która znacznie podnosi moment obrotowy, który obecnie ma 320 Nm przy 2100 obr./min. Dany moment jest dostępny od stosunkowo niskich (jak na benzyniaka) obrotach, przez co przyspiesza znacznie lepiej. Diesel 1,6l TDCI, 90 KM, 215 Nm przy 1750 obr./min; silnik opracowany wspólnie z koncernem PSA, montowany w samochodach marki Citroen oraz Peugeot 1,6l TDCI, 109 KM, 240 / 260* Nm przy 1750 obr./min; jak powyżej, silnik opracowany z PSA 1,8l TDCI, 115 KM, 280 / 300* Nm przy 1900 obr./min 2,0l TDCI, 136 KM, 320 / 340* Nm przy 2000 obr./min; silnik podobnie jak jednostki o pojemności 1,6l opracowany z PSA *moment obrotowy dostępny przy chwilowym przeciążeniu