Forum Focus Klub Polska  
Foczka miesiąca Foczka miesiąca
Wróć   Forum Focus Klub Polska > Techniczne > FAQ > MK1

Komunikaty

 
 
Narzędzia wątku Wygląd
Prev Previous Post   Next Post Next
stare 25-10-10, 10:07   #1
sanjarek
Turysta
 
Avatar sanjarek
 
Zarejestrowany: Dec 2008
Skąd: Sławno
Ford Focus I
HB 5D
1.4 Zetec 75KM manual
lipiec
2004
ZSL powiat sławieński (Sławno)
Postów: 223
Domyślnie Wymiana i odpowietrzenie pompy sprzęgła

Jeśli na wycieraczce pod nogami kierowcy na wysokości pedału sprzęgła zobaczysz tłustą plamę, to najprawdopodobniej wyciek z pompy sprzęgła i masz dwie możliwości:


=>oddajesz foczkę do ASO albo zaprzyjaźnionego warsztatu i płacisz od 400 - 700 zł
=>jeśli masz trochę pojęcia i chęci, to robisz to sam i mieścisz się w 200 - 250 zł, w zależności za ile da Ci się wyrwać pompę w sklepie internetowym albo na alledrogo




dla pewności, że to pompa sprzęgła, a nie efekt wdepnięcia w g... tłustą plamę wystarczy schylić się dosyć mocno i naciskając pedał sprzęgła ręką zobaczyć, czy z miejsca wskazanego czerwoną strzałką (fotka powyżej)nie pojawiają się kropelki płynu hamulcowego ( u mnie krople pojawiały się przy wyciskaniu sprzęgła). Jeśli tak, to czeka cię wymiana pompy, bo wyciek z reguły sam nie zniknie, a ryzykujesz zapowietrzenie układu i kłopoty z wrzucaniem biegu.
W moim przypadku wszystko zaczęło się już kilka miesięcy wcześniej pod koniec zimy ( kilka razy zapowietrzyło mi się sprzęgło) wycieku żadnego nie było. Latem wszystko ucichło (chyba temperatura miała na to wpływ. Teraz, jak się zrobiło zimno, to z dnia na dzień pojawił się wyciek.

Poniżej opis wymiany pompy w silniku 1,4 (w 1,6 jest z pewnością tak samo). W innych wersjach silnikowych zapewne bardzo podobnie to wygląda.


Co jest potrzebne do samodzielnej wymiany:
=> pompa sprzęgła ( ja zakupiłem na alledrogo pompę LUK) za 170 zeta z przesyłką ( w sklepach internetowych ta sama pompa od 235 – 430 zł
=>płyn hamulcowy DOT-4 za 18 zeta
=>strzykawka 20 ml (większej w aptece nie mieli) za 1,50 zł
=>wężyk przezroczysty (chyba 5 mm) taki, żeby w miarę ciasno wszedł na końcówkę strzykawki - potrzeba ok 50-70 cm ( nie wiem jaki koszt, bo akurat taki miałem w zapasie ale pewnie kilka zł)
=>podstawowe narzędzia - klucze 19, 10, 8, 7,
=>pojemnik na stary płyn (ja zastosowałem słoik)
=>ok 2-3 godziny czasu, jeśli robimy to pierwszy raz ( myślę, że bez zbędnego grzebania, da radę się to zrobić w 1- 1,5 godziny).

Tak więc można się zmieścić w 200 zł i jeszcze z pewnością na 2-3 płyny wspomagające wystarczy


Zaczynamy demontaż:
=>demontujemy akumulator (pamiętaj o kodzie do radia),
=>wymontowujemy podstawę akumulatora
=>odkręcamy i demontujemy filtr powietrza (wystarczy odkręcić 2 śruby mocujące przewód powietrza - żółta strzałka- do filtra, a filtr z obudową wyciągnąć lekko szarpiąc w górę, aby wyszedł z zatrzasków).


Następnie trzeba jeszcze zdemontować, a w zasadzie przesunąć na bok skrzynkę z bezpiecznikami:
=>odpinamy złącze elektryczne pod skrzynką
=>odkręcamy śrubę (zielona strzałka) w okolicy zbiorniczka płynu hamulcowego oraz wypinamy z zatrzasków zlokalizowanych po przeciwnej stronie
=>przechylamy skrzynkę na bok aby mieć dostęp do pompy od strony komory silnika.
Czerwonymi strzałkami zaznaczyłem końcówki pompy sprzęgłowej widoczne od strony komory silnika.


na zdjęciu poniżej (czerwona strzałka) widać odpowietrznik sprzęgła zabezpieczony gumowym kapturkiem


=>odkręcamy nakrętkę na zbiorniczku płynu hamulcowego i wyciągamy strzykawką płyn ze zbiorniczka (komory po lewej stronie nie ruszamy, bo to od hamulców, a nie chcemy ich zapowietrzyć),
=>podłączamy wężyk do odpowietrznika
=>drugi koniec do naszego specjalnego pojemnika umieszczonego poniżej odpowietrznika,
=>odkręcamy odpowietrznik ( przekręcamy w lewo palcami )
=>czekamy niech sobie płyn spokojnie wycieknie

Ja po tej operacji dla pewności zakręciłem zbiorniczek, odkręciłem prawą śrubę i przechyliłem aby ta część od strony hamulców była zalana płynem (pewnie niepotrzebna ostrożność).
=>wyciągamy druciane zawleczki z przewodów zamocowanych w końcówkach pompy hamulcowej (to mi sprawiło trochę kłopotu mimo, że ręce mam raczej małe, to ciasnota tam straszna - pomogłem sobie małym zegarmistrzowskim śrubokrętem),
=>wyciągamy energicznie górny przewód (u mnie wyszedł bez problemu)
=>odkręcamy śrubę (pomiędzy przewodami) mocującą pompę
=>dolny przewód jest zamocowany do blaszki niewidocznej z góry i nie wyjdzie raczej bez odkręcenia całkowicie pompy od strony wnętrza foczki


a więc nurkujemy z kluczem 10 w okolice pedału sprzęgła (latarka też się przydaje bo ciemno tam okropnie) i
=>odkręcamy 2 śruby mocujące pompę do pedału sprzęgła ( tu są już odkręcone - otwory zaznaczone 2 czerwonymi strzałkami) - żółtą strzałką zaznaczyłem zabezpieczenie, które wysunąłem przed odkręceniem śruby mocującej pompę od strony komory silnika
=>przesuwamy lekko do góry aby wyskoczyła z plastikowych zaczepów
=>ściągamy końcówkę tłoczka z trzpienia na pedale sprzęgła

i mamy pompę wolną, trzymana jedynie przez dolny przewód ciśnieniowy, który teraz możemy śmiało wyciągnąć od strony komory silnika

POMPA ODŁĄCZONA






=>przekładamy na nową pompę gąbkową podkładkę
=>ponowie nurkujemy do foczki i montujemy pompę starając się trafić dolnym króćcem w przewód ciśnieniowy (po przykręceniu, jeśli nie trafiliśmy, będzie ciężko ten przewód umieścić w końcówce od pompy)
=>zakładamy końcówkę tłoczka na trzpień od pedału sprzęgła
=>przykręcamy 2 śrubami pompę do pedału (górną z uwagi na dostęp nie jest łatwo przykręcić - mi zajęło z 15 minut)
=>przykręcamy od strony komory silnika
=>wciskamy metalową zawleczkę
=>wciskamy solidnie oba przewody i zabezpieczamy drucianymi zabezpieczeniami
=>mocujemy zbiorniczek z płynem tak jak był poprzednio
=>odkręcamy nakrętkę ze zbiorniczka
i mamy już prawie wszystko gotowe

POZOSTAŁO ZALAĆ I ODPOWIETRZYĆ UKŁAD




Odpowietrzanie jest banalnie proste:

=>wciągamy do strzykawki nowego płynu hamulcowego prawie całą strzykawkę (zostawiamy tak jeszcze z pół centymetra ruchu tłoczka)
=>podłączamy do wężyka, przez który spuściliśmy płyn przez odpowietrznik (odpowietrznik musi być otwarty)
=> strzykawka powinna być w pionie, tak, aby ewentualne bąbelki z powietrzem były pod tłoczkiem strzykawki
=>wciskamy całą zawartość zostawiając tak ok 0,5 cm, aby nie wcisnąć bąbelków powietrza, które za każdym razem są w strzykawce
=>zakręcamy odpowietrznik
=>ściągamy strzykawkę
=>nabieramy nową porcję płynu








* przy następnych podłączeniach strzykawki (inaczej jak w pierwszej) przed wciśnięciem płynu i otwarciem odpowietrznika, wyciągamy powietrze z końcówki wężyka tak, aby znalazło się pod tłoczkiem


=>odkręcamy odpowietrznik i dalej już tak samo jak wcześniej

wciskamy płyn tak długo, aż w zbiorniczku będzie max (kilkanaście strzykawek trzeba wcisnąć)

* ja dla pewności po tym jak pojawił się max podpompowałem pedał sprzęgła(4-5 razy), aby usunąć ewentualne powietrze, odciągnąłem kilka strzykawek ze zbiorniczka i wcisnąłem różnice przez odpowietrznik

SPRZĘGŁO ODPOWIETRZONE

Trzeba jeszcze sprawdzić, czy nie ma wycieku na łączeniu pompy z przewodami, nałożyć mały, kondomik na odpowietrznik, złożyć i podłączyć skrzynkę bezpieczników, filtr, akumulator i gotowe

MAMY WYMIENIONĄ POMPĘ, CZYSTY DYWANIK, SATYSFAKCJĘ I KILKA STÓWEK W KIESZENI





__________________
Aikido to zdrowie !

Ostatnio edytowane przez sanjarek ; 03-11-10 o 10:00 Powód: literówka w temacie
sanjarek jest nieaktywny   Odpowiedź z Cytatem
 

Narzędzia wątku
Wygląd

Zasady postowania
Nie możesz zakładać nowych tematów
Nie możesz pisać wiadomości
Nie możesz dodawać załączników
Nie możesz edytować swoich postów

BB Code jest Włączony
EmotikonyWłączony
[IMG] kod jest Włączony
HTML kod jest Wyłączony

Skocz do forum

Podobne wątki
Temat Autor wątku Forum Odpowiedzi Ostatni post / autor
[MK1] TDDi - wymiana pompy wody krisfoc Silnik i skrzynia 15 16-08-13 23:59
[MK1] 1.8 TDDI Wymiana pompy wodnej a sprawa rozrzadu benykuleczka Silnik i skrzynia 15 17-07-11 22:47
[MK1] Ułamany trzpień pompy sprzęgła tomtom Silnik i skrzynia 1 27-11-10 21:15
[MK1] Wymiana pompy oleju - czy to prosta czynnosc? Zac Silnik i skrzynia 23 04-06-10 18:40
Wymiana pompy wspomagania marcom Opony, felgi, hamulce i zawieszenie 1 06-07-09 00:25

Kontakt -



Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 14:41.

Powered by vBulletin® Version 3.8.4
Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.
Garage vBulletin Plugins by Drive Thru Online, Inc.

Tłumaczenie: vBHELP.pl - Polski Support vBulletin
Navbar with Avatar by Kolbi
1999-2005 © FKP. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Znaki firmowe i towarowe użyte zostały wyłącznie w celach informacyjnych, są chronione prawem i zastrzeżone przez ich właścicieli.
Komentarze, oceny a w szczególności posty na forum są własnością ich autorów.
FKP nie ponosi odpowiedzialności za ich treść.

stat4u